Wednesday 28 May 2014

kelahiran (?)

bismillah....

happy birthday to meee, happy birthday to meee...haha..
teringat masa maryam pernah buat macam tu suatu ketika dahulu.

dan hari ini merupakan tarikh kelahiran ku.
tarikh keramat yang Allah telah taklifkan pada ku untuk menjadi hamba dan khalifahnya.

and after all, my family is the first to wish happy birthday to me.. instead of using happy birthday, they use "sanah helwah". comel kan? they start to use arab words nowadays.. bagus! ada improvement. hee

dan aku punya alasan kenapa aku mem'private'kan tarikh lahir ku di facebook. kerna aku mahu tahu siapa yang benar2 ingat tarikh lahir ku. instead of ramai org post ke wall facebook, wall mungkin penuh dengan ucapan2 tetapi aku tidak tahu apakah mereka benar2 ikhlas mengucapkannya.

ok, bila sebut kelahiran... pasti semua tahu bahawa itu adalah penanda aras bahawa umur kita makin meningkat. makanya, umur kita untuk kearah kematian semakin pendek. dan akhir sekali, tarikh lahir kita adalah tempoh dan waktu terbaik untuk mengingatkan kita pada KEMATIAN.

seperti biasa, setiap kali menyambut ulang tahun kelahiran, pasti ramai orang akan menyatakan azamnya walau kadag-kadang tarikh lahirnya bukan di awal tahun.

aku juga punya azam.
beday ku tahun lepas lebih kepada muhasabah diri kenapa tidak menjadi seperti sultan al-fateh. yang mana dapat menakluk kota konstantinopel pada umur 21 tahun. tapi akuuu, pada usia 21 masih juga merangkak-rangkak dalam menaikkan nama islam.

dan kali ini, saat umurku sudah menjangkau nombor 22, kurasakan aku bukan merangkak-rangkak lagi bahkan lebih buruk lagi... ku rasa bahawa, aku berada di ketika aku masih meniarap atau masih lagi merengek-rengek seperti bayi. aku rasa keadaanku tidak segeliat dulu lagi. tidak mapan lagi. dan yang paling penting tidak sekukuh dahulu. :'(

tapi islam tidak suruh kita senegatif ini. Islam suruh kita bangkit dari kekesalan dan kejatuhan. bahkan menyuruh kita mencari penyelesaian dan terus berazam.
makanya disini, disaat ini dan diketika ini aku mahu:

1) menjadi anak dan kakak  yang solehah kerana di saat ulang tahun seperti ini, keluarga ku masih juga menjadi yang pertama meraikan dan mengucapkannya. :)

2) aku mahu menjadi seorang yang berguna, mungkin aku bukanlah seorang yang dapat mencontohi sultan al-fateh. tapi siapa kata aku tak mampu(?) hee

3) aku mahu menjadi orang yang tsabat dan tidak keciciran dijalan DnT ni.

ameeeennnn...moga Allah kabulkan permintaanku yang sekecil cuma ni....

sekian,
jordan,
28/5/2014, 8.14 malam.

No comments: