Wednesday 7 May 2014

اجلس بنا نؤمن ساعة

 eh. asal tetiba je tulis tajuk dalam bahasa arab?
bukan sebab dari lajnah bahasa arab taw.
tapi sebab ini adalah satu ayat yang sering diucapkan semasa usrah.
opss, bukan nak bias taw, tapi sebab sebelum masuk usrah mana lah hai nak tahu perkataan-perkataan ni, lagi pula bahasa arab kan.
Allah, bahasa arab lagi, mungkin kerana lately ni terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan bahasa arab, lagi pulak masa liqa tadi pon, seolah-olahnya murabbi memberi penekanan tentang penggunaan bahasa arab didalam liqa.

eh, panjang pula penerangan tentang bahasa arab ni kan. mesti bosan kan (?)

sebenarnya baru balik liqa maghrib tadi, dan entahlah mengapa terasa bagaikan ada satu magnet menarik diri ini untuk menaip di laman blog yang tak berapa nak best ni. hehe.

Allah, mecapah lagi n back to the topic.
teringat semasa mula-mula membawa liqa bfg 01, aku meminta mutarabbi-mutarabbi untuk kongsikan apa perasaan mereka pada usrah ni, entah mengapa aku tidak dapat lupakan jawapan seorang mutarabbi ni. she said: kalau ada usrah ni, saya rasa lah saya baik seminggu..

and today i felt the same feeling during my usrah at bayt insan. and now i realized why muadz bin jabal said this quote " ijlis bina nu'man sa3ah".

i feel my heart start to live again like a blossoming flower. and a flower cannot blossom without sunshine...
same goes to my heart, i think usrah is my way to get my sunshine.

beautiful, isn't it?
semoga Allah tetap memberikan aku perassan yang dapat mambawa ku kembali padaNya, dan dapat dibimbing dalam memilih antara yang baik atau buruk.
seperti dalam surah al-insan: ayat3 , menurut tafsir fi zilal, saat kita berbuat sebarang keburukan, ianya bukan sesuatu yang Allah dah tuliskan untuk kita(bahasa mudahnya qada' dan qadar), tapi ianya lebih kepada pilihan kita sendiri sama ada mahukan kebaikan atau keburukan.
May Allah guide me all the way through his Jannah.







No comments: